Alla lag i Ängby IF ska ha ett lagkonto hos föreningens bank SEB. Från lagkontot ska lagets
ekonomi skötas – där kan man tex föra in pengar från olika insamlingsaktiviteter som sedan
kan användas i samband med lagaktiviteter som cuper, avslutningskvällar och annat, samt
för att bekosta andra lagrelaterade utgifter som tex domaravgifter vid träningsmatcher.
För att få tillgång till lagets konto behöver man kontakta kansliet på kansli@angbyif.se.
När man fått sin behörighet till lagkontot i SEB som kassör så loggar man in via SEB Business Arena. Om du inte kan logga in för att SEB saknar ditt telefonnummer behöver du kontakta vår kontaktperson Leila på leila.abou-dabous@seb.se så hjälper hon dig.
Varför måste lagkontona finnas i föreningens bank?
Från Riksidrottsförbundets riktlinjer om lagkassor:
"Lagkassor tillhör föreningen och ska finnas med i föreningens bokföring. Även om pengarna
förvaras särskilt, eller om det finns flera bankkonton, tillhör pengarna alltid föreningen och
inte det enskilda laget. Det är viktigt att föreningen ges full insyn i respektive lags ekonomi
och att föreningen har obligatorisk redovisning av lagkassorna för att skapa trygghet"
Alla pengar som samlas in i Ängby IF:s namn tillhör alltså föreningen och ska bokföras av
föreningens kansli. Inga pengar får ligga på privata konton hos någon ledare eller förälder.
Hur fungerar lagkassorna?
- Vår bank SEB öppnar upp ett konto för varje nybildat lag i föreningen
- Två representanter för varje lag ska utses som kommer att ha rätt att göra utbetalningar från lagkontot. Dessa två personer får internetåtkomst till lagkontot
- Utbetalningar från lagkontot överstigande 5000 kr kan endast göras av kansliet
- Varje lagkonto får ett eget swish-nummer. OBS! Man kan endast swisha till lagkontona, inte swisha ifrån.
- Kostnaden för att ha själva kontot i SEB bekostas av föreningen
- Meddela kansliet om ni vill göra en förändring i vilka som ska ha behörighet till lagkontot, så justerar vi det
- Om lag slås ihop ska lagens lagkassor slås ihop
- Om lag läggs ner ska lagkontot stängas. Användningen av lagkassans återstående medel beslutas av föreningen.
Redovisning av utlägg
Utlägg för sådant som ska betalas av föreningen (se exempel under policy för
kostnadsfördelning lag – förening) behöver redovisas för att ni ska kunna få ersättningen till
er lagkassa. Lämna in kvitton till kansliet eller via mail till kansli@angbyif.se, samt bifoga
alltid blanketten "Begäran om utlägg" som finns i dokumentbanken på vår hemsida.. När ni
gjort detta betalar kansliet ut ersättningen för era utlägg till lagkontot.
Enligt bokföringslagen är vi skyldiga att redovisa våra utlägg med kvitto. Ni måste därför
redovisa de transaktioner ni gör från lagkontot i blankett "Redovisning av utlägg på
lagbankkonto" som finns i dokumentbank på www.angbyif.se. Skicka blankett och scannade
kvitton till inbox.ver.470171@arkivplats.se, senast den 7 efter avslutat kvartal, dvs. 7/4, 7/7,
7/10 samt den 7/1.